Strategisch Marketing Manager

Job description

VITO is een toonaangevende onafhankelijke onderzoeksorganisatie op het gebied van cleantech en duurzame ontwikkeling. Ons doel? De transitie versnellen naar een duurzame wereld. Dit doen we al meer dan 25 jaar door innovatief toegepast onderzoek in de domeinen energie, duurzame materialen, chemie, gezondheid en landgebruik. Intern is VITO georganiseerd in 7 business units, die elk hun specifieke thematische focus in het cleantech onderzoek hebben en waarbinnen innovaties ontwikkeld en uitgevoerd worden.


Als Marketing Manager ondersteun je die units om hun technologie naar de markt te brengen. Het objectief is bijdragen tot de transformatie van een excellente onderzoeksorganisatie naar een excellente èn marktgedreven kennisinstelling en tot de succesvolle valorisatie van VITO’s kennis en know how. Daarvoor volg je een coherente aanpak en methodologie van strategische marketingplan ontwikkeling, aangepast aan de specifieke behoeftes van VITO en de business units.


Je zal de strategische marketingplannen samen met de units deuitrollen, om nieuwe markten te ontwikkelen en producten op de markt te brengen.

Om grote maatschappelijke uitdagingen op te lossen volgt VITO vaak een systemische benadering waarbij samenwerking met vele belanghebbenden en een multidisciplinaire input centraal staan. Het marketingmanagement situeert zich zowel op specifieke business unit gedreven innovaties als op een overkoepelend en VITO-brede portfolio.


Concreet

  • Je ondersteunt business units bij het opstellen van een marketingplan om hun technologie naar de markt te brengen.
  • Je ondersteunt de business units van VITO om hun aanbod van producten en diensten af te stemmen op de behoeftes van markten en klanten. Hiervoor neem je regelmatig deel aan klantenbezoeken ter ondersteuning van commerciële medewerkers en onderzoekers.
  • Je helpt deze klant- en marktinzichten te vertalen naar relevante productontwikkelingen en waardeproposities.
  • Je helpt business units bij de uitvoering van marktonderzoek en concurrentieanalyse.
  • Je helpt de marketingplannen te vertalen naar marktcommunicatieplannen.
  • Je maakt deel uit van het centrale commerciële team en zal nauw samenwerken met commerciële medewerkers in de business units.
  • Je werkt in een inspirerende en uitdagende omgeving waar technologische innovatie en duurzaamheid centraal staan.

Job requirements

  • Je hebt ervaring in nieuwe producten naar de markt te brengen en met business development in een technologische omgeving.
  • Je hebt ervaring met het opstellen vanmarketingplannen en de gangbare concepten van business-to-business marketing.
  • Je hebt commerciële flair en aangeboren of ontwikkelde alertheid om trends te detecteren en om informatie over behoeftes van klanten en belanghebbenden te interpreteren. Je doet dat in samenwerking met business developers en productontwikkelaars. Een grote luisterbereidheid en analytisch vermogen helpen je daarbij.
  • Je bent in staat om deze informatie te synthetiseren en om te zetten in pragmatische objectieven.
  • Je beschikt over de nodige overredingskracht en communicatieve vaardigheden om wetenschappelijke en commerciële medewerkers, unit management en accountmanagers te overtuigen en te verenigen achter de strategie voor hun portfolio van producten en diensten.
  • Je hebt voldoende technische bagage om technologische ontwikkelingen te begrijpen en te beoordelen.
Aanbod
  • Het VITO hoofdkantoor bevindt zich in Mol (standplaats). Wij werken activiteiten gebaseerd: onze activiteiten bepalen onze werkplek. Afgestemd op de activiteiten en noden van het team, heb je de mogelijkheid om thuis te werken, in Mol of vanuit een VITO-satellietkantoor (Antwerpen-Berchem, Genk, Gent, Oostende).
  • Een aantrekkelijk salarispakket aangevuld met extralegale voordelen zoals vergoedingen, verzekeringen en een moduleerbaar pakket aan vakantiedagen.
  • Een grote vrijheid en flexibiliteit in je job die je in staat stellen om een mooie work-life balance te bekomen.
  • Een functie in een vooraanstaande klantgerichte organisatie op het vlak van innoverend technologisch onderzoek en wetenschappelijk onderbouwde adviesverlening.
  • De mogelijkheid mee te werken om Vlaanderen internationaal als actieve kennisregio op de kaart te zetten en bij te dragen aan duurzame ontwikkeling.
  • Innovatie is onze kernwaarde, we geven onze medewerkers de kans om zich bij te scholen en bij te blijven binnen hun vakgebied, meer nog; we verwachten dit.